Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Annonsering

Din annons är första steget till att hitta rätt kandidat. Vi har märkt att det är positivt att skriva annonsen kandidatfokuserat, med betoning på önskade egenskaper, snarare än kunskaper. Hur du skriver din annons har också stor betydelse för vilken målgrupp du vill attrahera.

Två kvinnor sitter vid ett bord och skriver kontrakt.

1. Annonsrubrik

Att sätta en bra rubrik är A och O för en lyckad annons. Den ska locka till läsning och dessutom fungera som en röd tråd genom hela texten. Har ni en tydlig roll klar för er kandidat är det ett jättebra exempel på en rubrik, men lätta gärna upp den med något verb eller adjektiv, exempelvis: ”Utvecklingsingenjör hos världsledande kartongtillverkare” i stället för enbart ”Utvecklingsingenjör”.

Är rollen mer flytande kan företagets mål också fungera bra, exempelvis: “Hjälp oss bli först i världen med eldrivet flyg”.

Tips: Undvik ord som ”praktikant”, ”praktik”, ”Tekniksprånget”, arbetsgivarens namn.

Olika ord lockar olika kandidater

Bara att byta ord och hitta synonymer har stor betydelse för vilka kandidater som söker en tjänst. Här är ett par exempel som bidragit till mer mångfald bland de sökande.

  • Engagerad istället för driven
  • Självgående istället för självständig
  • Kreativ istället för teknisk
  • Kunnig istället för kompetent

Fler ord att växla mellan kan vara:

  • Problemlösare i stället för teknisk
  • Intresserad av i stället för kunskaper inom

2. Beskrivning av er som arbetsgivare

Efter annonsrubriken är presentationen av er det första läsaren träffar på. Inled därför gärna med en ingress som väcker nyfikenhet. Det räcker med några meningar om er som arbetsgivare eller området ni verkar inom. Håll det kort och enkelt.

Vidare kan du med fördel berätta mer om er verksamhet; vad gör ni, vad värdesätter ni hos medarbetare, hur utvecklas ni framåt, hur många arbetar hos er, vart vill ni? Inkludera gärna mjuka värden. Verksamheten kanske står inför nya utmaningar som behöver färska perspektiv? Försök hålla texten kortfattad och gärna utan för många siffror om omsättning osv. Länka i stället till er karriärsida.

Skriv gärna varför det är viktigt för er att medverka i Tekniksprånget och komma i kontakt med unga vuxna som är nyfikna på ert område.

Och framför allt – varför ska tekniksprångare välja er? Sälj in er själva.

3. Arbetsuppgifter hos er

Har du en tydlig roll planerad, beskriv den gärna så utförligt och konkret som möjligt – gärna i punktform. Om inte, finns det kanske uppgifter eller projekt som avdelningen arbetar med och som kan beskrivas redan i annonsen. Berätta hur ni tänker att praktikupplägget kan komma att se ut. Beskriv vilka områden det är en fördel om kandidaten redan har intresse av eller är nyfiken på. 

Hur ser teamet ut? Har ni haft tekniksprångare tidigare? Varför inte låta dem berätta om sin tid hos er och vad de fått göra.

Här kan du inspireras av fler arbetsuppgifter.

Tips för en lyckad annons:

• Fokus på kandidaten

• Undvik siffror

• Egenskaper och intresse, inte kunskaper

• Fundera över ordval

• Företagets värderingar och mål